חדש באתר: NotebookLM עם כל תכני הרב מיכאל אברהם

בנימין נתניהו

שו"תקטגוריה: כלליבנימין נתניהו
אבינועם שאל לפני חודש 1 (20/05/2026 00:17)

שלום הרב מיכי

מעולם לא בחרתי בימין לא בליכוד ולא בבנימין נתניהו. בבחירות הקרובות מתכונן להצביע עבורו כהכרת הטוב על ההובלה שלו לאחר השביעי לאוקטובר . איני חושב שיש אדם אחר במדינת ישראל שהיה יכול להתמודד עם המשבר שפקד אותנו. אני חושב שהוא מנהיג שיזכרו אותו שנים רבות לאחר מותו. הוא מהמנהיגיםם הגדולים שקמו לעם היהודי בעת החדשה. יחד עם זאת הרבה מאד אנשים משכילים וחכמים ממני מתעבים אותו איני מבין מדוע. נראה שאולי אני מפספס משהו האם גם הרב חושב שחסרונותיו רבים על יתרונותיו האם יש בו משהו כל כך שלילי שאני מפספס ?


לגלות עוד מהאתר הרב מיכאל אברהם

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

1 Answers
מיכי צוות ענה לפני חודש 1 (20/05/2026 08:30)

אני מוכרח לומר שהתחושה שלך שאתה "מפספס משהו" היא אולי המפתח לדיון ענייני בבנימין נתניהו, נושא שבו השיח הציבורי לוקה בדרך כלל בפסיכוזה קשה – משני הצדדים. מצד אחד ישנה הערצה עיוורת ("ביבי מלך ישראל") ומצד שני תיעוב אובססיבי ("רק לא ביבי") שמונעים מאנשים לראות את המציאות המורכבת. יש הבדל בין יכולות לבין אישיות ערכית.

1. האחריות למחדל ולשביעי באוקטובר

הכרת הטוב על הניהול "לאחר" האסון צריכה להישקל מול האחריות הישירה שלו לאסון עצמו. נתניהו הוא זה שהוביל במשך שנים מדיניות שיטתית של חיזוק החמאס ("שימון" בכסף קטארי) כדי להחליש את הרשות הפלסטינית, הוא חתום על עסקת שליט ששחררה את סינוואר וחבריו, והוא זה שעצר פעם אחר פעם את מיטוט שלטון החמאס וחיסולים שונים. גם אם הצבא כשל מקצועית, האחריות המיניסטריאלית והאסטרטגית היא על ראש הממשלה. בעיניי, אדם שחתום על מחדל כזה היה צריך להניח את המפתחות מיד.

2. יכולות מול דמות מוסרית

אני מסכים שנתניהו הוא אדם אינטליגנטי מאוד, כנראה הגדול ביותר שיש לנו כרגע, ובנוסף אני בהחלט "מוריד בפניו את הכובע" על עמידתו האיתנה מול לחצים בינלאומיים ופנימיים לעסקה בכל מחיר. אולם, האינטליגנציה שלו אינה ערובה להתנהלות ראויה. נתניהו הוא אדם מושחת, נהנתן ושקרן פתולוגי. הבעיה היא לא רק "הסיגרים והשמפניות", אלא העובדה שהוא משעבד את טובת המדינה להישרדותו האישית והפוליטית. הוא מסית נגד מערכות המדינה, משחית את השירות הציבורי במינויים של "כלבלבים" חסרי עמוד שדרה, והופך את המדינה לאחוזה פרטית שלו ושל משפחתו. הוא הורס את השירות הציבורי ואת החברה (יחסו לחרדים). ובכלל, הוא כבר יותר מדיי זמן שם, וזה כשלעצמו מאד לא בריא.

3. מיתוס "האין תחליף"

הטענה ש"אין אדם אחר שיכול להתמודד עם המשבר" היא מניפולציה שנתניהו עצמו מצליח למכור לציבור. בתי הקברות מלאים באנשים שלא היה להם תחליף. ההתעקשות שלו להישאר בשלטון בכל מחיר היא זו שמונעת צמיחה של מנהיגות אלטרנטיבית. אדם שנמצא בתפקיד כל כך הרבה זמן מתחיל להרגיש "בעל הבית", וזה כשלעצמו מצב לא בריא לדמוקרטיה. וגם אם המחליף יהיה פחות מוכשר דרושה החלפה.

4. המחיר לטווח ארוך

התמיכה שלך בו כ"הכרת הטוב" אינה רלוונטית. לא ממנים מישהו כהכרת טובה, בפרט כשהוא מלא מגרעות. בטווח הארוך, המחירים שאנו משלמים על שלטונו הם נוראיים: קרע חברתי עמוק, הרס הכלכלה, וטיפוח הפרזיטיות החרדית שמאיימת על עתיד המדינה – הכל בשביל לשמור על הקואליציה שלו. ממשלת נתניהו הנוכחית היא "ממשלת זוועה" שמתעסקת בחקיקה פרסונלית ובבזבוז כספים שערורייתי בעיצומה של מלחמה.

לסיכום:

הסיבה שרבים "מתעבים" אותו אינה חוסר הערכה ליכולותיו, אלא הבנה שהנזק שהוא גורם לשיח, למוסר הציבורי ולעתיד החברה הישראלית גדול בהרבה מכל הישג טקטי כזה או אחר.


לגלות עוד מהאתר הרב מיכאל אברהם

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

שלמה הגיב לפני חודש 1 (20/05/2026 12:53)

כמעט כל מה שנכתב בסעיף 2. לדעתי, במקרה הטוב מוגזם, במקרה הרע, לא נכון. אבל, נניח שהיה נכון, יש לך היום מישהו שלא נגוע, או אפילו נאמר זאת כך, בפוטנציאל, לא יהיה נגוע תוך זמן קצר בנגעים הללו? אתה פשוט עוצם את עיניך מול המציאות; כל ההיצע הקיים היום, נגוע בכל מה שמנית בנתניהו, אך לעומת זאת נעדר כישורים בסיסיים לנהל מדינה!! זה הטייס הכי טוב שיש לך כרגע, כדי להטיס את המטוס המסובך הזה ששמו מדינת ישראל. כל הסעיפים האחרים שהצגת, הם קוסמטיקה שלא קשה להזדהות איתה אבל הם לא פרקטיים, מה לעשות?? אם אני אצביע לנתניהו, זה לא בגלל שאני בפסיכוזה של הערצה כלפיו, אלא בגלל העדר של אלטרנטיבה. והוא הגורם שהיה צריך להכריע אצל כל מצביע.

מיכי צוות הגיב לפני חודש 1 (20/05/2026 14:39)

זכותך להצביע למי שאתה רוצה. זו מדינה דמוקרטית. לדעתי הטייס המעולה הזה הוביל ומוביל אותנו לאבדון. גם אם הוא מלא כישרון, השאלה האם הוא מפעיל את הכישרון הזה לטובתנו או לא. ולגבי המתחרים שלו, הפרזת ללא שום בסיס. לגבי נתניהו יש רקע עובדתי ברור. הוא כבר מכהן שנים רבות ומעשיו מעידים עליו. מניין אתה יודע על מתחריו? אבל נראה לי שאין טעם בדיון. עשה מה שאתה מבין.

שלמה הגיב לפני חודש 1 (20/05/2026 17:03)

אני לא רוצה לפתוח פה דיון שנשמע ונקרא כמו התנצחות פוליטית באתר זול, אבל אני אשאל אותך בכל זאת: האם באמת אתה סבור שנתניהו "משעבד את טובת המדינה להישרדותו האישית והפוליטית"? יש לך שמץ של הוכחה לאירוע כזה, או שאפילו אתה, מסוגל להיסחף לטעם ההמוני והוולגרי והקנטרני שיכול לטעון טיעון מופרך שכזה??? אתה יכול לתת דוגמה אחת של החלטה מצידו, שסתרה את טובת המדינה (לדעתו, הוא יכול לטעות כמובן) ושירתה את מטרותיו האישיות והפוליטיות וההישרדותיות? מאיפה, למען השם, לקחתם את הדבר הזה???

מיכי צוות הגיב לפני חודש 1 (20/05/2026 17:59)

למרות שאינך רוצה להיכנס לדיון שנראה כהתנצחות, נראה שאתה מתגבר יפה על אי הרצון הזה. קשה לי לראות החלטה אחת שלו שאינה כזו. מזל שלפעמים שרידותו הפוליטית והאישית מתאימה גם לאינטרסים של המדינה. לדוגמה, ההטבות המופלגות לחרדים, ויתור על הגיוס, עידוד לאי לימוד ליבה (הוא הגיע לרבי מבעלז לשכנעו לוותר על לימודי ליבה), קואליציה עם בנגביר, הקפת עצמו באנשים ברמה אנושית ומוסרית מחפירה והיפטרות מכל מי שיש לו אישיות ורמה כלשהם. עסקת שליט (שהוא לא טעה. עמדתו הייתה מאד ברורה ונכנע). השקרים הבוטים וההתנכלות המזעזעת לקואליציית בנט. ועוד ועוד.
זהו. יותר לא אתייחס, יען כי גם לי אין רצון ואני מקווה שלא אצליח להתגבר.

י.ד. הגיב לפני חודש 1 (20/05/2026 18:08)

נתניהו הוא נשמה כללית של הדור וחלק מהדור הם אכן חרדים לטוב ולמוטב. וכיון שהוא נשמה כללית אז הוא כולל גם רל"ביסטים ולכן ההתנהלות שלו עצמו היא רל"ביסטית (תמיכה במערכת המשפט וביעוץ המשפטי). אישיות מלאת סתירות המשקפת את הסתירות של המציאות הנוכחית.

שלמה הגיב לפני חודש 1 (20/05/2026 18:28)

הרב מיכי. אין ראש ממשלה שלא פעל על פי קוי המיתאר שבהם אתה מתאר את נתניהו, אבל משום מה, אצלו הדבר נעשה כדי לשמר את שרידותו הפוליטית. יש לך הנחת המבוקש גדולה מזו??

פלי הגיב לפני חודש 1 (21/05/2026 01:19)

אני לא מבין. הרב חושב שאם השמאל יוכל לשלוט רק עם החרדים הוא לא ייתן להם את חוק הגיוס?
המשפט נתניהו מתעקש להישאר בשלטון לא מובן הרי הוא לא השתלט על משהו בכח הזרוע הוא נבחר בצורה דמוקרטית לחלוטין לכאורה הוא מחוייב להישאר בשלטון כל עוד העם בחר בו
חוץ מזה שקשה להאמין על איזה ראש ממשלה בהיסטוריה שלנו {חוץ מבגין שהיה הממלכתי הראשון והאחרון } שלא יתעקש להישאר בשלטון כל עוד הוא יכול.

צמח הגיב לפני 4 שבועות (31/05/2026 03:51)

מצד אחד אני מסכים עם טיעוניך נגד ביבי, מצד שני לא ראיתי אותך מציג ביקורת על הצד האובססיבי שנגדו שהוא מסוכן לא פחות אם לא אפילו יותר, כאשר הוא מנסה לשבור את כל הכלים ובפועל מזיק למדינה נזק בלתי הפיך רק בשביל שנתניהו ירד מהכיסא, בעוד שלאותו צד אין באמת תחליף מלבד אנשים שהנזק שיעשו למדינה יהיה יותר גרוע מעוד קדנציה של ביבי(על סמך דבריהם עד כה, כמו גולן שאם היה מהימין הייתי אומר עליו שהוא פשיסט. אז במקום אני אקרא לו פשוט שמאל פשיסטי, עם ביטויים ברורים על החלנה בכפייה וקריאה לחיילם נאצים, תמיכה בערבים ושנאה לציבור הדתי וכן לציבור גדול שחי ביו"ש).

אני בכללי עקבתי השבוע אחריי דעותיך בשלל נושאים פוליטיים ואני נוטה לחשוב שמא הסביבה האקדמאית שבישראל היא בבירור מצד מאוד ברור של המפה הפוליטית, משפיעה רבות על עמדותיך הציבוריות.

ואשמח אם תגיד לי אם מחשבה זו עברה לך בעצמך בראש ואיך התייחסת אליה כדי לאמת שאינה נכונה.
אני שואל שאלה זו מתוך כבוד וההערכה אליך בתור אדם חכם ואמונה שיש בך חשיבה ביקורתית להטיל ספק גם באובייקטיביות העצמית.

מיכי צוות הגיב לפני 3 שבועות (31/05/2026 07:50)

נדמה לי שתחושות הקיפוח גורמות לך לעיוורון, (תופעה רווחת במחוזותינו בכל הצדדים). ירדתי לא פעם בחריפות על האופוזיציה ועל אישים מהאופוזיציה. בה בעת יש לזכור שמי שנמצא כעת בממשלה ומבצע (ולא מבצע) דברים הוא אנשי הקואליציה בראשות ביבנו אנו. לכן אין לי על מה לבקר את אנשי האופוזיציה, פרט לאמירות אומללות שהם פולטים מדי פעם. רצית שאבקר אותם על מה שהיה קורה אילו הם היו בממשלה? כך בכל אופן אתה נהגת בשאלתך. אני לא נוהג לעשות זאת, משתי סיבות: 1. בניגוד אליך, לא ניחנתי בנבואה ואיני יודע מה יקרה כשהם ינהיגו. 2. חוצמזה, אני מבקר אדם על מעשים ולא על הרהורים ותכניות עתידיות עלומות. שייבחרו, יפעלו, ואז הייה סמוך ובטוח שיחטפו ממני אם יהיה מגיע להם.

צמח הגיב לפני 3 שבועות (31/05/2026 18:57)

א – איני מרגיש מקופח. אני חושב שאתה מבלבל ביני למישהו אחר. אני אפילו לא מזדהה עם הימין בהרבה נושאים. וכמו שחשבתי שהבהרתי, אני מסכים עם הביקורת על הממשלה הנוכחית.

התגובה לא באה לתמוך במדיניות נתניהו, ונראה לי זה היה ברור מאוד ממנה.
היא באה לציין את מה שהבחנתי בו.
בנוסף, לא דיברתי רק על ביקורת על אישי ממשלה. דיברתי בכללי.
לדוגמא הביקורת שלך על עולם קטן, שלא, איני מוקראיו ההדוקים, היא מאוד חריפה. ואיני בא לבקר את חריפותה. אלא לתהות היכן הביקורת החריפה על הארץ(שאתה מכתביו, ועל כן דווקא הביקורת יכולה להיות באמת בעלת שינוי בעיתון שסתם ככה מלא בהסתה ציבורית ונזק ענק למדינה, בזירה הבינלאומית והלאומית כאחד).

חשוב לי להבהיר שאני לא כתבתי בנימה צינית ובכבוד אך אתה הגבת לי בציניות. אני דווקא ציפיתי לתגובות ענייניות.
אולי שתיתן דוגמא למקומות בהן התבטאת בחריפות על תופעות שמזיקות מאוד למדינה כמו הפגנות השמאל שבאות להקרסת הממשלה בכל מחיר, חוסר האיזון של הרשות השופטת כרגע בישראל והניסיון להפיכתה לכזאת שאסור לגעת בה, וכו.

לא אגיד שלא היה תוכן בתגובתך, אך כשהוא מכוסה בהרבה ציניות לא הכרחית, ובתגובה למישהו שלא כתב בציניות בכלל.. אני לא יודע.

שוב, הרבה כבוד והערכה לך ולפועלך.

צמח הגיב לפני 3 שבועות (01/06/2026 11:54)

למיכי היקר, חשוב לי לעדכן את דעתי כי המשכתי ביומיים האחרונים לקרוא עוד טורים שלך באקטואליה ונחשפתי לטורים בהם אתה גם מגיב בחריפות כנגד דברים בשמאל הישראלי ומבקר אותם על דברים הראויים לביקורת.

חשוב היה לי לכתוב את זה בדיוק כמו שכתבתי את דעתי האחרת ולתקן את הטעות.

יום נפלא

מיכי צוות הגיב לפני 3 שבועות (01/06/2026 13:15)

מודה ועוזב ירוחם. אני מעריך את היושר. אבל בכל זאת הרשה לי להתעקש ולשאול מדוע חיית קודם בתחושה שזה לא מאוזן. לדעתי זה אכן קשור לאותה תחושת קיפוח טבעית שהוזכרה אצלי למעלה, שבעקבותיה אתה מקבל רושם מוטה למרות שהמצב האמיתי אינו כזה (כל העיתונאים שמאלנים, בית המשפט שמאלני, ביבי עושה רק דברים רעים ואינטרסנטיים וכדומה).

צמח הגיב לפני 3 שבועות (01/06/2026 15:24)

אוקיי, אז לא. אני לא מרגיש מקופח ואני שונא התמסכנות
זה נבע מזה שלפני שקראתי את מה שכתבת פה ראיתי עוד כמה דעות בנושאים אחרים ובכולם הבעת ביקורת חריפה על הימין והתחלתי לתהות האם יש כאן חד צדדיות או לא וזו הסיבה ששאלתי.
בנוסף דעותיך בנושא טראנסים קצת העלו אצלי גבה כי זה נושא מאוד פסודו מדעי לפי מה שראיתי במחקרים ונכון לרגע זה פשוט דוחפים אותו כעובדות באקדמיה. אך אתה תופס בו עמדה פרוגרסיבית וזה התווסף לרושם הכללי שקיבלתי שאתה פשוט בהרבה מקרים נוטה להצדיק את הדעות של הציבור האקדמאי בו אתה נמצא.

אודה ואתוודה שזה היה לא פייר מצידי לשפוט מהר. מצד שני, גם זה הרושם שקיבלתי.
אך לאחר שכתבתי את התגובה המשכתי לקרוא עוד טורים וראיתי גם כאלה בהם אתה מתבטא בחריפות על דברים הבאים מהשמאל והבנתי שפשוט קרה ונפלתי על כל הנושאים בהם קרה וצידדת עם השמאל.

אגב, אם כבר העליתי טראנסים, קטונתי ואשמח להבין מה גרם לך לראות את כל הנושא הזה של מגדר כמין "זהות עילאה פנימית" כמשהו לא פסודו מדעי והזוי?
כלומר, אני מקבל את העובדה שיש ספקטרום של גברים ויש את הגבר הרגיל(הנפוץ) ויש כאלו שנוטים להיות "קשוחים" או "עדינים" יותר משני צידי הספקטרום וכנ"ל לגבי נשים.
אך מפה ועד לטעון שג'נדר דיספוריה זה אישה בגוף של גבר וכל זה.. אני מוצא בזה מן שיגעון לא פחות מגלגולי נשמות וסיאנסים.

צמח הגיב לפני 3 שבועות (01/06/2026 15:26)

אבהיר שאני עצמי לא ימני ולא שמאלני, וכמו שאני מניח שאתה, הולך per-סוגיה

מיכי צוות הגיב לפני 3 שבועות (01/06/2026 15:28)

הסברתי זאת בטוריי על תופעת הטרנס.

השאר תגובה

Back to top button
הירשם לעדכונים על תגובות חדשות בדף זה