חדש באתר: עוזר בינה מלאכותית המבוסס על כתביו ושיעוריו של הרב מיכאל אברהם

ספירה

EA שאל לפני 5 שנים (30/04/2021 15:10)

וגם עוד שאלה הרב , הסברת ההבדל בין כמות לאיכות: בראשון סופרים בספירה מונה ובשני בספירה סודר.
נכון שאיכות א״ לספור אלא בספירה סודר, אבל בהחלט שכמות (או כמויות) אפשר לסדר ולספור אותם בספירה סודר לא ? אני יכול לסדר כמה ספרים שיש לי על השולחן


לגלות עוד מהאתר הרב מיכאל אברהם

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

1 Answers
מיכי צוות ענה לפני 5 שנים (30/04/2021 16:07)
אם אתה מסדר כמויות אז הצמדת להם מדדים איכותיים. למשל אתה מסדר את הספרים שלי, כאשר בהתחלה יש ספר בודד, ואחריו מידה טובה על מידות הדרש (2 חלקים) ואחריו הטרילוגיה (3 חלקים) ואחריה הקוורטט (4 חלקים). אזי לכל קבוצת ספרים בשרשרת יש כמות של ספרים ויש איכות שממוקמת אותה בסדרה. הטרילוגיה היא עם כמות של שלושה ספרים, ואיכותה היא שהיא השלישית בסדרה. מתמטיקאים לא מבחינים בין מספרים סודרים ומונים כאשר מדובר במספרים סופיים (ההבדל הוא רק לגבי אינסופים – קרדינלים ואורדינלים). אבל זה רק בגלל שיש התאמה חד חד ערכית ביניהם. אני מדבר על המשמעות הפילוסופית של המספור והיא שונה גם אם יש התאמה (כמו במקרה של שרשרת הספרים שתיארתי).

לגלות עוד מהאתר הרב מיכאל אברהם

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

EA הגיב לפני 5 שנים (30/04/2021 16:18)

מדוייק מאד הבנתי תודה רבה. רק כדי לוודא שהבנתי טוב, על ממד כמותי אפשר לספור אך ורק בספירה מונה (וכן ההיפך, כלומר שאם אני סופר בספירה מונה סימן שזה כמותי) ועל ממד איכותי אפשר לספור אך ורק בספירה סודר (וכן ההיפך, כלומר שאם אני ספור בספירה סודר סימן שזה איכותי), נכון ?

מיכי הגיב לפני 5 שנים (30/04/2021 16:25)

אכן

EA הגיב לפני 5 שנים (05/05/2021 20:05)

הרב בטור 193 – שני סוגי ספירה: כמות ואיכות הבאת שיש פוסקים שאומרים שאסור למדוד זמן אבל מותר למדוד חום (ומזה חילקת בין ספירה מונה וסודרת וכו). מה המקור ? איזה פוסקים ? אני רוצה לראות מה הם כתבו. תודה!

מיכי צוות הגיב לפני 5 שנים (05/05/2021 21:41)

https://www.yeshiva.org.il/midrash/20570

EA הגיב לפני 5 שנים (05/05/2021 22:05)

תודה.
1) נכון שאת המהלך שלך ניתן לומר רק לפי האגרות משה אליבא דרש״י, שאיסור מדידה נובע מאיסור מקח וממכר, אחרת (אם נובע מטעם דעובדין דחול כתוס׳) אין מקום לחילוק שלך נכון?

2) עדיין לא מצאתי שם פוסק שסובר שגם אסור מדידת זמן וגם מותר מדידת חום (שבזה בעצם מצאת לחלק בין מונה לסודר)

מיכי צוות הגיב לפני 5 שנים (05/05/2021 22:12)

אותו רב שנתן את השיעור ראה סתירה בין איסור על מדידת זמן להיתר למדוד חום. ייתכן שהוא הקשה גברא אגברא, אבל זה לא משנה. המטרה שלי לא הייתה ליישב את הפסיקות אלא להשתמש בזה כדי לחדד את הרעיון שמבחין בין מונה לסודר.
נכון שמתבקש להסביר זאת לאור שיטת רש"י שהאיסור הוא בגלל מקח וממכר (וכך באמת הסברתי זאת בשיעור). אבל ההבחנה הזאת קיימת בכל מקרה, בלי קשר להסבר. גם אם האיסור הוא מצד עובדין דחול עדיין צריך לדון איזו מדידה היא עניין של חול ומדוע.

EA הגיב לפני 5 שנים (05/05/2021 22:22)

״גם אם האיסור הוא מצד עובדין דחול עדיין צריך לדון איזו מדידה היא עניין של חול ומדוע״
אולי אפשר לדון גם בזה ע״י החילוק שלך גופא ולהגיד שספירה מונה זה חול (אולי כי משתמשים בזה לחמריות ולחול) וספירה סודרת זה ״קודש״ (כי זה יותר מופשט וספירה סודרת פירושה היררכיה ועליה, אלו הם סימנים להתקדשות..), מה אתה חושב ?

מיכי צוות הגיב לפני 5 שנים (05/05/2021 23:19)

בדיוק. אבל יותר פשוט: גם עובדין דחול קשור למסחר. מסחר נעשה בחול.

EA הגיב לפני 5 שנים (05/05/2021 23:23)

אני רק מוודא, אתה מסכים שהחילוק שלך מועיל הן לשיטת רשי הן לשיטת תוספות נכון ?

מיכי צוות הגיב לפני 5 שנים (05/05/2021 23:27)

כן. זה מה שכתבתי.

השאר תגובה

Back to top button
הירשם לעדכונים על תגובות חדשות בדף זה