חדש באתר: NotebookLM עם כל תכני הרב מיכאל אברהם

שאלה שמטרידה אותי לגבי שאלת הסבל האנושי:

שו"תקטגוריה: אמונהשאלה שמטרידה אותי לגבי שאלת הסבל האנושי:
שי זילברשטיין שאל לפני 8 שנים (28/02/2018 19:47)

בהנחה שאלוהים מתאים למושג 'טוב', איך יכול להיות שיצא לו עולם המעורב בו רע ?
שאלתי אינה מופנית על הרע הפוטנציאלי שניתן לבני האדם לבחירה אלא על עצם בריאת הסבל ?


לגלות עוד מהאתר הרב מיכאל אברהם

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

1 Answers
מיכי צוות ענה לפני 8 שנים (01/03/2018 00:04)
אני לא ממש מבין את השאלה. מה פירוש לברוא את הסבל? לברוא את העצבים שלנו שמרגישים כאב? מה זה "סבל"? וכי חפצא הוא שייברא?

לגלות עוד מהאתר הרב מיכאל אברהם

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

שי זילברשטיין הגיב לפני 8 שנים (01/03/2018 00:09)

כן, מדוע נבראה האפשרות לסבל על ידי בריאת מערכת העצבים ?

מיכי צוות הגיב לפני 8 שנים (01/03/2018 00:21)

כי בלי העצבים לא היינו מרגישים כאב ולא היינו יכולים לטפל במקור הכאב. ושמא תשאל למה לא נבראה מערכת עצבים בלי להציק, אענה כמו שעניתי לאליהו בהר הכרמל כבר כמה פעמים בהאי אתרא: ייתכן שאין בכלל מערכת חוקים שתעשה הכל כמו החוקים בעולמנו בלי הסבל, ואכמ"ל.

שי זילברשטיין הגיב לפני 8 שנים (01/03/2018 00:29)

עדיין לא ברור לי מדוע לא היה ניתן לברוא מערכת עצבית שלא מניבה סבל בעת מצוקה אלא רק התרעה ללא סבל ?

מיכי צוות הגיב לפני 8 שנים (01/03/2018 00:32)

גם לי לא ברור. אבל חובת הראיה שאפשר לברוא דבר כזה מוטלת על המקשה. בלי שהוא מראה שזה ניתן אין קושיא.

שי זילברשטיין הגיב לפני 8 שנים (01/03/2018 00:44)

לא הבנתי מה גורם לחשוב שלא ניתן לברוא עולם ללא סבל.

דפנה אברהם הגיב לפני 8 שנים (01/03/2018 08:05)

זה לא נוגע רק לסבל האנושי אלא לחוקי הטבע בכלל. אתה מניח שאפשר ליצור מערכת חוקים או בעצם פיסיקה שלימה, שתעשה כל מה שעושה הפיסיקה הנוכחית רק בלי הסבל. בפרט לגבי מערכת העצבים אתה רוצה שהיא תעשה הכל כמו היום רק בלי הכאב. מי אמר לך שיש מערכת חוקים/פיסיקה כזאת? בלי להראות שיש מערכת כזאת הקושיא ליתא.
אתה יכול כמובן להציע לקב"V להשאיר את העולם בדיוק כמו היום ולהתערב כל פעם שקורה משהו שלא רצוי (כמו סבל אוכאב). אבל אז דה פקטו אין בעולם מערכת חוקים והוא מתנהל בצורה כאוטית. ההנחה שלי היא שהקב"ה רוצה שהוא יתנהל לפי חוקים קבועים. הסברתי כבר כמה פעמים למה זה יכול להיות לו חשוב.

שי זילברשטיין הגיב לפני 8 שנים (01/03/2018 09:28)

לכאורה אני יכול להציע מערכת עצבית ללא סבל, ברגע של איום על הקיום (למשל, פצע) תהיה התרעה לא דרך כאב אלא דרך הבנה 'באיבר x צריך לטפל'.
אני לא רואה חובה דווקא בסבל כדי לשמור על הקיום.

מיכי צוות הגיב לפני 8 שנים (01/03/2018 11:15)

במונחי היי טק אומר לך שאתה מערבב בין אפיון למימוש. אתה מאפיין את המערכת, כלומר אומר מה היא צריכה לעשות. השאלה היא לא זאת. את זה כולנו יודעים. השאלה האם היא בת מימוש, כלומר האם יש מערכת שניתן לבנות אותה ושמבצעת את האפיונים הללו. תן תכנית ובה כל חוקי הטבע הדרושים והמימוש שלהם (האדם החדש בחוקים הללו), ונראה האם הוא באמת עושה הכל למעט החלקים שרצית לסנן החוצה.
הדבר דומה למי שמציע לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטינאי בכך שכולנו נתנהג יפה ולא באלימות ונכיר זה בזה ונחיה בשלום. ממש נהדר, לא? או לחלופין מישהו ממציא מכונת כביסה מעופפת שלוקחת בעצמה את הבגדים לכיבוס ומקפלת אותם. האם זה בר מימוש? ודאי. פשוט עושים מכונת כביסה מעופפת שלוקחת את הבגדים לכיבוס ומקפלת אותם. מה הבעיה?!
[מעבר לזה יש לזכור שלמערכת העצבית יש המון תפקידים מעבר להתראה, וברגע שתשנה משהו ממנה אתה לא יודע מה עוד ייפגע]

שי זילברשטיין הגיב לפני 8 שנים (01/03/2018 11:42)

התגובה האחרונה קצת עמוקה בשבילי.
אנסה לנסח את השאלה שלי בצורה מתמטית (דבר שאני שונא לעשות, אבל נראה שאין לי ברירה…):
הנחה 1: אלוהים טוב.
הנחה 2: האדם הוא הנברא כדי להגשים את הטוב.
הנחה 3: 'טוב' הכוונה ל'הנאה'.
מסקנה: האדם שנברא על ידי האל יהנה ללא סבל.
פירכא: יש אדם שסובל.
יישוב: אין אפשרות ליצור מערכת ללא תקלות.
קושיא: מנין הנחת היסוד הזאת ?

א"ח הגיב לפני 8 שנים (01/03/2018 14:32)

מצינו "ויש ליישב בדוחק", אבל לא מצינו "ויש להקשות בדוחק". על המקשה חובת הראיה שישנה מערכת מתאימה.

הכשל (או לא?) בנקודה 3 (לשי9 הגיב לפני 8 שנים (01/03/2018 15:01)

בס"ד ערב פורים שושן ע"ח

בניסוח התגובה בצורה מתימטית, ניסוח שגרם לך לסבל, סללת את הדרך לפתרון שאלתך. 'טוב' אינו הנאה. 'להיות טוב' פירושו להיות אמיתי ומוסרי,

פיסגת הטוב היא היכולת לעמוד בכל המבחנים והנסיונות, ולשמור על האישיות הטובה בכל מצבי החיים, הן במצבי שפע ורווחה והן במצבי דחק וייסורים.

היכולת לשמור על טוהר האישיות במצבי הלחץ, מחשל את האדם להתמודד בהצלחה גם עם הנסיון הקשה פי כמה: לשמור על טוהר האישיות גם בנסיונות העושר והכבוד.

לא באנו לעולם הזה כדי לישב בשלווה וליהנות מהחיים. באנו לכאן בשליחות: לטפח את אישיותנו, הפרטית והכללית. קיבלנו נשמה מושלמת בכוח, ותפקידנו לפוציא את יכולות הטוב שבנו אל הפועל, וההתמודדות עם לחצים וקשיים מסייעת לנו במשימה זו.

בברכה, ש"צ לוינגר

מיכי צוות הגיב לפני 8 שנים (01/03/2018 16:56)

א"ח ענה יפה (וכבר הסברתי זאת כמה פעמים). קרא שוב את דבריי, הם לא מסובכים. הכל כבר נענה.

שי זילברשטיין הגיב לפני 8 שנים (01/03/2018 21:36)

טוב, אני ממש טירון בלוגיקה אז אני מבקש סליחה על החפירות…
יש משהו שלא ברור לי מהטיעון של הרב:
הרב טוען שלא ניתן ליצור מערכת עולמית ללא סבל, או שאין לו צורך לחשוב כך ?
אם הרב סובר שלא ניתן ליצור מערכת ללא סבל- מה הביא את הרב לחשוב כך ?

(דרך אגב הרב, יש צפי ליציאת הספר בתיאולוגיה של הרב ?)

מיכי צוות הגיב לפני 8 שנים (01/03/2018 22:01)

שי, אין צורך להבין בפילוסופיה רק לקרוא. כל מה שאתה חוזר ושואל כבר נענה קודם. אני אענה פעם אחרונה ויותר לא אמשיך.
אני טוען שחובת הראיה היא על מי שטוען שיש מערכת כזאת. כמו שכתב א"ח: מצינו יש ליישב בדוחק ולא יש להקשות בדוחק. כדי להקשות אתה צריך להראות שיש מערכת כזאת, ולא הראית.
הסברתי שמה שאתה הצעת הוא אפיון של המערכת ולא מימוש שלה (אין עושים זאת בפועל), והבאתי לזה דוגמאות.

אין צפי בינתיים. בבדיקות.

משה הגיב לפני 8 שנים (02/03/2018 00:41)

אולי בטוב מוח הרב ביין, יעדכן את המחברות פה באתר לגרסה החדשה ויעשה חסד עם הלומדים והמסתפקים כאחד. .כך במקום שנחכה להוצאת הספר וכידוע שיש הרבה מניעות אם הוא ספר שיכול להביא ליר"ש.

שי זילברשטיין הגיב לפני 8 שנים (05/03/2018 12:22)

יכול להיות שעלי לשנות את כיוון השאלה:
אם בורא העולם 'טוב' איך נסביר את חווית הסבל מצד האדם ?
האדם הסובייקט יכול לסבול מבחינה חווייתית, לכאורה לא ניתן לפתור את השאלה הנוקבת הזאת ע"י תשובה שלא ניתן לברוא את האדם החווה ללא הסבל, כשם שהיה ניתן לברוא את הסבל היה ניתן לברוא את האדם ללא סבל…

י.ד. הגיב לפני 8 שנים (05/03/2018 14:12)

יש לך המון דרישות מהבורא

שי זילברשטיין הגיב לפני 8 שנים (05/03/2018 23:02)

נכון…

השאר תגובה

Back to top button
הירשם לעדכונים על תגובות חדשות בדף זה