חדש באתר: עוזר בינה מלאכותית המבוסס על כתביו ושיעוריו של הרב מיכאל אברהם

ג' מצוות. מנגנון שאומר שעדיין הציבור לא בר חיובא בעשה של לבנות בית ?

שו"תקטגוריה: הלכהג' מצוות. מנגנון שאומר שעדיין הציבור לא בר חיובא בעשה של לבנות בית ?
בר חיובא ? שאל לפני 4 שנים (09/05/2022 13:15)

חז"ל הכתיבו שב ג' מצוות שנצטוו ישראל בכניסתם לארץ להכרית זרעו של עמלק ולהעמיד להם מלך ולבנות בית הבחירה לבנות בית הבחירה הוא האחרון.
האם אפשר להגדיר שכל עוד שהציבור לא קיים את מלך והכרתת עמלק הם לא ברי חיוב במקדש?
ממש כקטן וכשוטה שעדיין לא הגיעו לחיוב מצוות ?
ונפק"מ אולי לעוד מצבים שהעם לא בשל למקדש,  (אין 'ובקשו' את ה' אלוההם ואת דוד מלכם, אין רמה ערכית ומוסרית, ומקדש בלי רמה ערכית ומוסרית הנביאים מזהירים מחורבן ובכלל למה לא רוב זבחיכם) שאין זה ביטול עשה אלא הציבור עדיין לא 'בר חיובא' במצווה הציבורית הזאת.
כמובן מעולם לא התקיים התנאים, בבית ראשון עדיין זרע עמלק קיים ובשני לכאורא גם זרע עמלק ואין להם מלך. וכן לכאורא בית אמנם המתין, אך עבודת הקרבנות התקיימה בעת ההיא באהל.
 
עכ"פ אם נגדיר את ג' מצוות או אפי' את הנבואה שדווקא בנך יבנה הבית לשמי ואתה לא, זה גדר שעדיין לא ברי חיוב זה יקל עלינו השתא שהמצב המוסרי והערכי לא בטוח שמתאים לבנות הבית לשם ה', וכשלא מתאים, זו מצווה שהמחוייבים בה עדיין לא ברי חיוב ואין כאן חשש ביטול עשה.
(כמובן מחוץ לדיון שאלת הסכנה שלכאורא מומחי הבטחון טוענים שכעת זו סכנה, ולא מצאנו שמורים נפש על עשה זה.)


לגלות עוד מהאתר הרב מיכאל אברהם

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

1 Answers
מיכי צוות ענה לפני 4 שנים (09/05/2022 13:41)
ראה סקירה כאן: https://www.yeshiva.org.il/midrash/32136 עמלק לא קיים היום אז זה לא רלוונטי. מלך הוא אולי ריבונות ויש מקום לומר שזה קיים (לדעתי לא). המצב המוסרי והערכי הוא שיקול לעצמו ואין צורך להיתלות בשיקולים אחרים שכנראה לא ממש  מחזיקים מים.  

לגלות עוד מהאתר הרב מיכאל אברהם

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

אכן כך ? הגיב לפני 4 שנים (09/05/2022 15:06)

הרב מתכוון שאומה שערכיה המוסריים נמוכים משל העולם באותה עת (לדוגמא: המלכת נאשם ב שוחד מרמה והפרת אמונים על העם מעשה שפל שלא מקובל בקרב האומות המתוקנות, אפי' סגן מנהל בי"ס נידח לא ממנים כזה מצב, ודווקא הרבה רבנים דתיים וחרדים תומכים בזה, כלומר מצבם הערכי נמוך משל החילוני הבריא ממש ופושעים יכשלו בם בלא זכה נעשית לו סם המוות דהיינו נהיה יותר פחות ושפל מוסרית)
לא ראויה באותו דור לבית המקדש ?

מיכי צוות הגיב לפני 4 שנים (09/05/2022 17:55)

ממש לא. אני מתכוון שהציבור לא מעוניין כעת בהקמת מקדש וזה לא מדבר אליו. לכן המצווה הזאת אינה רלוונטית כעת.

אני הגיב לפני 4 שנים (10/05/2022 09:12)

ונניח שהציבור יהיה מעונין אבל מוסרית וערכית הוא בתחתית בזיון מוסכם על באי עולם.
האם הוא מחויב במקדש במצב הזה ?
הנביאים ניבאו בשם ה' סתם ?
ליופי ?

מיכי צוות הגיב לפני 4 שנים (10/05/2022 09:26)

שאלה היפותטית. אם הציבור מוכן לבנות אז יש עליו חובה לבנות. אם מצבו המוסרי גרוע שיחזרו בתשובה.

אני הגיב לפני 4 שנים (10/05/2022 09:52)

וכל עוד העם לא היטיב דרכיו ומתנהג בשפל מוסרי וערכי.
הוא פטור מעשה של לבנות בית לה' (שבו הוא דווקא כן מעוניין) ?

מיכי הגיב לפני 4 שנים (10/05/2022 10:30)

לא. הוא חייב.

אני הגיב לפני 4 שנים (10/05/2022 12:34)

ומה עם זה שהנביאים מזהירים שוב ושוב בשם ה' שהוא לא חפץ בכך ואף מבטיחים שיחרב במצב של שפל מוסרי ?
זה לא שם את המצווה הזו בהמתנה ?

מיכי הגיב לפני 4 שנים (10/05/2022 12:46)

לא. לדברי הנביאים אין מעמד הלכתי, וגם לא נכון לגזור מהם את המסקנה הזאת. אם הדור פרוץ סה לא פוטר אותו מהמצווה אלא מחייבו לעשות תשובה. כשיש מקדש ויש פגמים מוסריים אנחנו פטורים מקרבנות? (למה לי רוב זבחיכם)?! ברור שלא.
טוב, מיצינו.

השאר תגובה

Back to top button
הירשם לעדכונים על תגובות חדשות בדף זה